č. 858

Přerov-Lověšice

Věžový vodojem, stojící
Zásobování železničního areálu
Rok výstavby: 
1909
Výška: 
10.8 m   
Železniční stanice/areál: 
Přerov
GPS:
49°25'43.726"N17°27'11.206"E

Provoz v železniční stanici Přerov (tehdy Prerau) byl zahájen v říjnu roku 1841. Stanice se stala součástí první železnice na našem území vedoucí z Vídně do polské Bochnie a vybudovala ji společnost Severní dráha císaře Ferdinanda (k.k. ausschliesslich privilegierte Kaiser Ferdinands-Nordbahn, KFNB). Postupně se rozrostla o dvě velká přednádraží a stala se tak jedním z nejdůležitějších železničních uzlů na našem území. Takto rozsáhlý železniční komplex potřeboval mít pochopitelně zajištěno dostatečné množství provozní vody.

V pořadí druhé přednádraží v Přerově bylo v hrubých obrysech dokončeno a uvedeno do provozu v roce 1909. Od jeho počátku sloužil k zásobování areálu provozní vodou téměř 11 metrů vysoký věžový vodojem postavený podle typového plánu No. 120 společnosti KFNB. Zděná neomítaná nosná konstrukce se zvýrazněnými rohovými pilíři a průběžnou kamennou římsou doplněnou zubořezem z cihel nese jednu válcovou ocelovou nádrž se zavěšeným dnem o objemu 60 m3. V patře s nádrží jsou vyzděna jen nároží, pole mezi nimi tvoří hrázděné zdivo a vnější prkenné obložení se zdobnými prvky. Objekt zakončuje sedlová střecha. Voda do nádrže byla čerpána pulsometrem z přilehlé studny. 

Lověšický věžový vodojem je jedním z posledních autenticky dochovaných typových dražních věžových vodojemů na našem území.

Později bylo druhé (označováno také jako levé) přerovské přednádraží doplněno dalším věžovým vodojemem postaveným v roce 1940. 

Zdroje informací:

Spisovna ČD, a.s. RSM Brno v Července. Sbírka stavebních plánů a smluv železničních stanic a traťových úseků, neinventarizováno.

Archiv Jiřího Poláka, neinventarizováno.

Kühn, H.: Sto let železnice v přerovském kraji. Přerov 1941, s. 22, 43, 45.

BOROVCOVÁ, Alena: Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda. Ostrava 2019, s. 60, 62.