Ostrava-Moravská Ostrava
Zásobování železničního areálu
Společně s pilovou lokomotivní remízou a točnou bývalého lokomotivního depa Báňské dráhy v tehdejší Moravské Ostravě (dnes Ostrava-Moravská Ostrava) byl postaven a roku 1911 do provozu uveden 16 metrů vysoký zděný věžový vodojem. Jednalo se o realizaci opakovaného projektu společnosti Severní dráha císaře Ferdinanda (k.k. ausschliesslich privilegierte Kaiser Ferdinands-Nordbahn, KFNB) podle dokumentace Specialplan No 2195. Proveden je z neomítaného cihlového zdiva, v jehož fasádách zaujmou půlkruhové nadokenní portály a profilovaná římsa přiznávající patro s nádržemi. Mezi rohovými pilíři akumulačního patra bylo původně provedeno hrázděné zdivo, které bylo později odstraněno a stěny byly vyzděny do dnešní podoby.
Voda se do sběrné studny situované vedle vodojemu čerpala až z řeky Odry‚ odtud se pak tlačila do dvou ocelových nádrží se zavěšeným dnem umístěných 10 metrů nad kolejištěm. Celkový objem identických nádrží o průměru 520 cm činil 120 m3. Nádrže byly uloženy na oktogonální prstence, které přenášely jejich váhu na obvodové zdivo a vnitřní středovou stěnu. Na vnější stěně orientované ke sběrné studni byl umístěn ukazatel objemu vody v nádržích. Objekt zakončuje sedlová střecha.
Vodojem je od roku 1992 památkově chráněn. Typologicky stejnou stavbu najdeme také například v železniční stanici Trzebinia v Polsku.
Spisovna ČD, a.s. RSM Brno v Července. Sbírka stavebních plánů a smluv železničních stanic a traťových úseků, neinventarizováno.
Archiv Jiřího Poláka, neiventarizováno.
SLÁDEK, Pavel: Severní dráha císaře Ferdinanda, Lipník – Bohumín. Ostrava 2017, s. 99.
ZEMAN, Jaroslav – SLÁDEK, Pavel – LEŠTINSKÝ, Mojmír – JEDZINIAK, Ladislav – KRYSTYNÍK, František: Lokomotivní depo Ostrava. Ostrava 2017, s. 83.