č. 607

Nezamyslice

Věžový vodojem, stojící
Zásobování železničního areálu
Rok výstavby: 
1869
Projektant: 
Projekční kancelář Theodora Hoffmanna
Železniční stanice/areál: 
Nezamyslice
GPS:
49°20'6.86"N17°9'43.818"E

Provoz v železniční stanici Nezamyslice (tehdy Nesamislitz) byl zahájen 30. srpna roku 1869. Stanice se stala součástí Moravskoslezské severní dráhy z Brna do Přerova, kterou vystavěla společnost Severní dráha císaře Ferdinanda (k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands Nordbahn, KFNB). V jejím obvodu byl postaven také zděný věžový vodojem s bočními přístavbami, jehož autorství lze podle výrazových prostředků totožných s výpravními budovami dráhy přičíst projekční kanceláři vedené architektem Theodorem Hoffmannem. 

Všechna patra zděné budovy jsou osvětlena segmentově ukončenými okny, která se na vrcholu štítu sedlové střechy sdružují pod společnou nadokenní římsu. Ve třetím podlaží byly umístěny dvě pravoúhlé ocelové nádrže s rovným dnem o společném  teoretickém objemu 126 m3. Přístup k nádržím byl zajištěn dřevěným schodištěm. Objekt vodojemu byl zakončen sedlovou střechou. Boční přístavby, stejně jako dvě podlaží pod nádržemi, sloužily k bytovým účelům. Mezi okny druhého podlaží byl umístěn ukazatel objemu vody v nádržích.

Věžové vodojemy vystavěné na Moravskoslezské severní dráze na konci 60. let 19. století jsou prvním příkladem opakovaného užívání typologicky podobných staveb tohoto druhu u společnosti KFNB. Najdeme je například také ve Vyškově, Rousínově nebo v Přerově

Zdroje informací:

Národní archiv, Generální inspekce rakouských drah Vídeň 1863–1918, neinventarizováno.

KREJČIŘÍK, Mojmír: Česká nádraží (architektura a stavební vývoj). Díl I. Litoměřice 2003, s. 124.

BOROVCOVÁ, Alena: Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda. Ostrava 2019, s. 56-58.

Nezamyslice. Atlas drah. [citováno: 12. března 2023]. Dostupné z: https://1url.cz/frPCd.