č. 36

Bohumín-Nový Bohumín

Věžový vodojem, stojící
Zásobování železničního areálu
Rok výstavby: 
1908
Výška: 
15.8 m   
Projektant: 
Adolf Baron Pittel
Architekt: 
Adolf Baron Pittel
Stavitel: 
Adolf Baron Pittel
Železniční stanice/areál: 
Bohumín
GPS:
49°53'33.222"N18°20'47.124"E

Koncepce zděných věžových vodojemů s ocelovými nádržemi vydržela na železnici na našem území až do 40. let 20. století. Změny do zaběhnutého konstrukčního a technologického řešení přineslo až využívání železobetonu ve stavebnictví. Ačkoliv se železobetonové věžové vodojemy v průmyslu a v systémech zásobujících obyvatelstvo na našem území začaly objevovat již v prvním desetiletí 20. století, do konstrukcí věžových vodojemů zestátněných Československých státních drah pronikl železobeton výrazněji až ke konci 20. let. Nejprve se uplatnil pro nádrže a střešní a stěnové konstrukce akumulačního prostoru, později se začal používat i pro skeletové nosné konstrukce.

Výjimkou byl železobetonový věžový vodojem dokončený roku 1908 pro potřeby železničního provozu na trati Košicko bohumínské dráhy (Kaschau-Oderberger Bahn, KOB) v Šunychlu-Bohumíně nádraží (dnes Bohumín-Nový Bohumín) Železobeton zde byl použit na celou stavbu – nosnou konstrukci osmi pilířů, válcové nádrže i obvodové stěny (a to jak stěnu nosné části, tak i stěnu kolem akumulačního prostoru). Nad vstupem do vodojemu byl pode dnem nádrží umístěn balkónek s letopočtem 1907 (*), ke kterému vedlo z přízemí betonové točité schodiště podél vnitřní stěny nosné části. Z balkónku byl ocelovým žebříkem přístupný ochoz kolem nádrží. Ty byly řešeny jako kruhové soustředné s rovným dnem o společném objemu 120 m3. Objekt zakončovala plochá střecha. Stavbu navrhla i realizovala vídeňská stavební betonářská firma Adolf Baron Pittel.

(*) Prokazatelně byl ale dokončen až počátkem roku 1908 (Národní archiv, Generální inspekce rakouských drah Vídeň 1863–1918, neinventarizováno).

Zdroje informací:

Národní archiv, Generální inspekce rakouských drah Vídeň 1863–1918, neinventarizováno.

BOROVCOVÁ, Alena: Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda. Ostrava 2019, s. 63-64.