Přerov
Zásobování železničního areálu
Provoz v železniční stanici Přerov (tehdy Prerau) byl zahájen v říjnu roku 1841 a naproti výpravní budově přes kolejiště byl vystavěn první věžový vodojem. V roce 1869, kdy do stanice zaústila trať Moravskoslezské severní dráhy Brno–Přerov, bylo nutné rozšířit provozní zázemí stanice a došlo k výstavbě druhého téměř 15 metrů vysokého zděného věžového vodojemu s bočními přístavbami. Dvě pravoúhlé ocelové nádrže s rovným dnem byly umístěny ve druhém patře ve výšce osmi metrů nad kolejištěm a neseny ocelovými nosníky uloženými na vnitřní rohové pilíře spojené klenbou. Objekt byl zakončen sedlovou střechou, studna, ze které se čerpala voda, se nacházela pod vodojemem.
Podle plánů z roku 1872 došlo k navýšení vodojemu o téměř tři metry na dnešní výšku 17,5 metrů a v novém patře byly umístěny tři pravoúhlé obdélníkové ocelové nádrže s rovným dnem, každá o plánovaném teoretickém objemu 39 m3.
Věžové vodojemy vystavěné na Moravskoslezské severní dráze na konci 60. let 19. století jsou prvním příkladem opakovaného užívání typologicky podobných staveb tohoto druhu u společnosti KFNB. Najdeme je například také ve Vyškově, Rousínově nebo v Nezamyslicích. Jejich autorství lze podle výrazových prostředků totožných s výpravními budovami dráhy přičíst projekční kanceláři vedené architektem Theodorem Hoffmannem.
V průběhu druhé světové války byl v areálu přerovské stanice postaven další věžový vodojem, tentorkát s železobetonovou nosnou konstrukcí.
Spisovna ČD, a.s. RSM Brno v Července. Sbírka stavebních plánů a smluv železničních stanic a traťových úseků, neinventarizováno.
Národní archiv, Generální inspekce rakouských drah Vídeň 1863–1918, neinventarizováno.
KREJČIŘÍK, Mojmír: Česká nádraží (architektura a stavební vývoj). Díl I. Litoměřice 2003, s. 69.
BOROVCOVÁ, Alena: Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda. Ostrava 2019, s. 56-58, 175.