Česká Lípa
Zásobování železničního areálu
V roce 1870 bylo v České Lípě přikročeno k výstavbě železničních opraven a strojíren, k jejichž uvedení do plného provozu došlo o šest let později. Jelikož v průběhu dalších let doprava na železnici neustále narůstala, rozšiřoval se průběžně také dílenský areál. Pro jeho lepší zásobování vodou byla v roce 1892 na břehu řeky Ploučnice postavena nová čerpací stanice a v prostoru dílen věžový vodojem. Jedná se o zděný objekt z neomítaných cihel osmibokého půdorysu a výšky 17,5 metrů.
Na východní straně jsou umístěny dva ukazatele stavu výšky vodní hladiny ocelových kruhových nádrží s rovným dnem. Nádrže jsou umístěny nad sebou - ve druhém patře ve výšce 8 metrů nad terénem se na ocelových nosnících nachází nádrž o objemu 45 m3, nad ní je ve třetím patře ve výšce 12 metrů nad terénem umístěna nádrž o objemu 65 m3. Voda z vodojemu sloužila nejen provozu dílen, ale zásobovala také vodní jeřáby v kolejišti. Jednotlivá patra jsou přístupná po dřevěném schodišti.
Pohledově ja stavba členěna na tři části oddělené od sebe římsami z pískovcových bloků. Vstupy do vodojemu jsou z východní a západní strany, jednotlivá patra jsou osvětlena okenními otvory. Střešní konstrukce je dřevěná, střecha vodojemu je stanová, osmihranná, zakončená hrotem. Střechou prochází zděný komín.
Téměř identický věžový vodojem se nachází v železniční stanici Děčín východ.
Národní archiv Praha (NA Praha), Generální inspekce rakouských drah Vídeň 1863 - 1918, neinventarizováno.
SMEJKAL, Ladislav a kol.: 100 let železničních opraven a strojíren Česká Lípa. Česká Lípa 1976, s. 6, 10.